Søk på nettsiden vår
33 elementer funnet for «»
- Bjørgvin Begravelsesbyrå | Verdighet og omtanke i over 25 år | Begravelsesbyrå i Bergen
Verdighet og personlig omtanke i over 25 år Priseksempel Uten seremoni Kun gravlegging, eller kremasjon med urnenedsettelse. Alt er inkludert — du får ingen prisoverraskelser. Tilleggsvalg mulig. Kr 12 500,- Se mer Priseksempel Enkel gravferd Verdig og enkel gravferd med seremoni i Møllendal kapell. Alt er inkludert — du får ingen prisoverraskelser. Tilleggsvalg mulig. Kr 29 900,- Se mer Priseksempel Klassisk gravferd Oftest valgt. Tradisjonell gravferd med de mest etterspurte ønskene. Alt er inkludert — du får ingen prisoverraskelser. Tilleggsvalg mulig. Kr 39 900,- Se mer Priseksempel Elegant gravferd Omfattende seremoni med vår spesialdesignede kiste, profesjonell solist, mer blomster etc. Alt er inkludert — du får ingen prisoverraskelser. Tilleggsvalg mulig. Kr 55 900,- Se mer Ring oss nå på 55 20 23 00 for en uforpliktende samtale. Vi har døgnvakt. Klikk her for å ringe Begynn her. Vi hjelper deg videre Begynn her Produkter: kister, urner, steiner, etc. Produkter Prisliste, stønadsordning, skikk og bruk etc Informasjon Minnesider; Dødsannonser; Bestill blomster Klikk her Kontakt oss nå, via telefon eller e-post Kontakt oss Hva mener vi med «verdighet og personlig omtanke?» Når noen man er glad i eller kjenner går bort, er det kanskje en av de største utfordringene man møter. Menneskene som står i denne tunge tiden er våre klienter. Dette stiller høye krav til oss. Med over 25 års erfaring, vet vi en del om hva de pårørende behøver og ønsker i denne prosessen. Verdighet er et stort begrep. For oss betyr det først og fremst at gravferden gjennomføres med respekt for den avdøde, og i henhold til de pårørendes og den avdødes ønsker. Like fullt må det tas hensyn til den avdødes religion eller livssyn. Alt dette mens vi alltid følger den høyeste faglige og etiske standard. Vi følger de pårørende alle steg på veien med vennlig og personlig hjelp. Hver enkelt pårørende blir lyttet til og ivaretatt, hvert spørsmål - lite eller stort - besvart og fulgt opp. Dette setter vi av tid til, fordi vi mener at et begravelsesbyrå ikke bare skal sørge for det rent praktiske rundt en gravferd, men også legge til rette for og være en del av de etterlattes sorgprosesser. Hos oss er det de samme medarbeiderne som utfører alle oppgavene tilknyttet gravferden — vi har ikke outsourcet oppgaver til andre firmaer. Hos oss møter du heller ikke nye personer ved hver kontakt med byrået. De samme personene hos oss følger deg hele veien. Det tror vi også bidrar til trygghet i en vanskelig situasjon. Ingen prisoverraskelser. Hos oss får du ingen prisoverraskelser. Vi opererer etter fastpriser. Etter at vi har hatt et møte og avklart dine ønsker og behov, vil du få et skriftlig prisoppsett av oss. Dette er en samme prisen som du kan se her på nettsiden, og den samme summen vil komme på regningen. Vi har ingen skjulte kostnader. Dersom du imidlertid bestiller ekstratjenester som innebærer kostnad, f.eks. mer blomster eller dødsannonse i flere aviser, vil prisen for dette bli opplyst om og tatt betalt for. Vi tar heller ingen snarveier for å senke våre egne kostnader. For eksempel er våre kister i heltre furu — i motsetning til sponplater med tremønstret folie utenpå. Du finner vår komplette prisliste her . Kontakt oss nå — vi har døgnvakt. 55 20 23 00 post@bjorgvin-b.no Nattlandsveien 8 — 5093 Bergen Kart Gratis parkering utenfor kontoret. Inngang B. Vennligst ring før du besøker oss. Du kontakter oss helt uforpliktende og kostnadsfritt. Vi har døgnvakt og er alltid tilgjengelige. Ingen prisoverraskelser; faste, forståelige priser. En trygg og verdig avskjed — et verdifullt minne.
- Priseksempler | Bjørgvin Begravelsesbyrå
Priseksempler Hos oss får du ingen prisoverraskelser. Vi er gjennomsiktige på pris. Den prisen du får oppgitt etter planlegginssamtale (konferanse) med oss, er den samme som kommer på regningen. Det er meget viktig for oss at du som pårørende på forhånd forstår hva en gravferd hos oss vil koste, og at fakturaen fra oss ikke medfører prisoverraskelser. Dette er et at de grunnleggende prinsipper vi arbeider etter. Dette betyr likevel ikke at det aldri tilkommer ekstra kostnader. Eksempler på slike ekstra kostnader er: Familien ønsker at seremoni avholdes i livssyn/religion, der avdøde ikke var medlem. Livssynsamfunnet vil i disse tilfeller vanligvis fakturere et honorar for deres prest / pastor / gravferdstaler / seremonileder. Avdøde skal hentes fra eget hjem. Dette medfører ekstra ressurser av oss, som vi tar betalt for. Se vår prisliste. Avdøde skal gravlegges i annen kommune enn hen var bosatt i. Kommunen vil ta betalt for å begrave personer som ikke var bosatt i kommunen. Du bestiller flere varer / tjenester fra oss etter vår planleggingssamtale, for eksempel annonse i (flere) avis(er) eller mer blomster. Snakk med oss om din situasjon, og vi vil rettlede deg. Se også vår prisliste . Elegant gravferd. Kr 55 900,- Elgant En omfattende gravferd med blant annet vår eksklusive Bjørgvin-kiste, profesjonell solist og mer blomster allerede inkludert. Her inngår også alt som er nødvendig før, under og etter seremonien. Vi skreddersyr løsningen som passer for deg. • Vår hjelp og assistanse 24 timer i døgnet • Planleggingssamtale ( i kontortiden) • Rådgivning rundt arv og skifte • Innsending av nødvendige dokumenter til det offentlige • Syning (å se den avdøde) • Valgfritt seremonisted • Transport inkludert mannskap. Egne satser ved hjemmehenting og for transport utenfor "stor-Bergen". • Stell og nedlegging i kiste • Vår spesialdesignede Bjørgvin-kiste , eksklusiv modell kun tilgjengelig hos oss. • Assistanse før, under og etter seremonien • Alt av utstyr i seremonien, (f.eks. båreteppe, blomsterstativer, lysestaker etc) • Ekstra stor båredekorasjon (med sløyfebånd) med valgfrie blomster og farger. • To store sideoppsatser i valgfrie blomster og farger • Profesjonell solist i seremonien (vokal eller instrumental) • 25 enkle roser til pålegging • 200 programhefter med foto(er), i farger • Innrammet minnebilde ved inngang seremonisted • Minnemappe i papir • Digital dødsannonse • Opprettelse av digital minneside • Dødsannonse i Bergens Tidende (inntil 125 mm) • Kremasjonsurne (ved bisettelse) • Midlertidig gravminne (navnetrekors / ventetegn) ved bruk av grav Ved seremoni i kapellene på Solheim, Øvsttun og Møllendal tar Gravplassmyndigheten i Bergen en kommunal avgift for bruk av kapell. For 2024 er denne kr 1628,- og blir fakturert pårørende direkte og er derfor ikke inkludert i oppgitt priseksempel. Tilvalg: ► En enda mer elegant kiste ► En annen urne ► Mer blomster ► Flere solister ► Dødsannonse i andre aviser enn BT ► Minnesamvær ► Direktesending av seremonien via internett (streaming) Klassik Klassisk gravferd. Kr 39 900,- Oftest valgt. En tradisjonell gravferd. Her har vi samlet de mest etterspurte valgene allerede inkludert. I klassisk gravferd inngår alt som er nødvendig før, under og etter seremonien. Vi skreddersyr løsningen som passer for deg. • Vår hjelp og assistanse 24 timer i døgnet • Planleggingssamtale (i kontortiden) • Rådgivning rundt arv og skifte • Innsending av nødvendige dokumenter til det offentlige • Syning (å se den avdøde) • Valgfritt seremonisted • Transport inkludert mannskap. Egne satser ved hjemmehenting og for transport utenfor "stor-Bergen ". • Stell og nedlegging i kiste • Klassisk hvit og tidløs furukiste med svøp, utskårne profiler og trehåndtak • Assistanse under seremonien • Alt av utstyr i seremonien, (f.eks. båreteppe, blomsterstativer, lysestaker etc) • Stor kistedekorasjon (med sløyfebånd) i valgfrie farger og blomster. • 20 enkle roser til pålegging • 100 programhefter med foto(er), i farger • Digital dødsannonse • Opprettelse av digital minneside • Dødsannonse i Bergens Tidende (inntil 125 mm) • Kremasjonsurne (ved bisettelse) • Midlertidig gravminne (navnetrekors / ventetegn ) ved bruk av grav Ved seremoni i kapellene på Solheim, Øvsttun og Møllendal tar Gravplassmyndigheten i Bergen en kommunal avgift for bruk av kapell. For 2024 er denne kr 1628,- og blir fakturert pårørende direkte og er derfor ikke inkludert i oppgitt priseksempel. Tilvalg: ► En annen kiste ► En annen urne ► Mer blomster ► Solist ► Dødsannonse i andre aviser enn BT ► Minnesamvær ► Direktesending av seremonien via internett (streaming) Enkel gravferd i Møllendal kapell. Kr 29 900,- Enkel En enkel men verdig gravferd, med alt som er nødvendig både før, under og etter seremonien. Vi skreddersyr løsningen som passer for deg. • Vår hjelp og assistanse 24 timer i døgnet • Planleggingssamtale ( i kontortiden) • Rådgivning rundt arv og skifte • Innsending av nødvendige dokumenter til det offentlige • Transport inkludert mannskap. Egne satser ved hjemmehenting og for transport utenfor "stor-Bergen ". • Stell og nedlegging i kiste • Enkel hvit eller natur furukiste • Assistanse under seremonien • Alt av utstyr i seremonien, (f.eks. båreteppe, blomsterstativer, lysestaker etc) • Middels stor kistedekorasjon (med sløyfebånd) i valgfrie farger og blomster. • 15 enkle roser til pålegging • 50 programhefter med foto(er), i farger • Digital dødsannonse • Opprettelse av digital minneside • Kremasjonsurne (ved bisettelse) • Midlertidig gravminne (navnetrekors / ventetegn ) ved bruk av grav Ved seremoni på Møllendal tar Gravplassmyndigheten i Bergen en kommunal avgift for bruk av kapell. For 2024 er denne kr 1628,- og blir fakturert pårørende direkte og er derfor ikke inkludert i oppgitt priseksempel. Tilvalg: ► En annen kiste ► En annen urne ► Mer blomster ► Et annet seremonisted enn Møllendal kapell ► Solist ► Syning ► Dødsannonse i avis ► Minnesamvær ► Direktesending av seremonien via internett (streaming) Uten seremoni. Kr 12 500,- Uten Den enkleste løsningen med kun kremasjon eller gravlegging. Denne løsningen passer dersom man kun ønsker å gjennomføre en gravlegging, eller kremasjon med påfølgende urnenedsettelse i grav eller minnelund. Det er ingen ekstra kostnad dersom en avdøde ikke var medlem av Den norske kirke. • Vår hjelp og assistanse 24 timer i døgnet • Planleggingssamtale, om ønskelig ( i kontortiden) • Rådgivning rundt arv og skifte • Innsending av nødvendige dokumenter til det offentlige • Transport inkludert mannskap. Egne satser ved hjemmehenting og for transport utenfor "stor-Bergen ". • Stell og nedlegging i kiste • Kiste i sponplater ("Nøysom"). • Digital dødsannonse • Opprettelse av digital minneside • Enkel kremasjonsurne • Midlertidig gravminne (navnetrekors / ventetegn ) ved bruk av grav Tilvalg: ► En annen kiste ► En annen urne ► Syning ► Dødsannonse i avis Prisene oppgitt her er forslag til gravferd, og avhenger av tilvalg og ekstra tjenester som de pårørende skulle ønske. Herunder eventuelle kommunale avgifter, utgifter til minnesamvær, solistinnslag, kostnad for henting i hjemmet, mer blomster, gravstein og andre valg utover det som er oppgitt. Prisene gjelder innen Bergen kommune 2024. Den endelige totalprisen blir oppgitt under konferansen med oss. For vår prisliste, klikk her . For informasjon om gravferdsstønad, klikk her .
- Planlegge | Bjørgvin Begravelsesbyrå
Planlegge & samtale med oss Vi besørger en verdig gravferd sammen med deg. Gjennom historien har alle kulturer og religioner hatt ritualer knyttet til store begivenheter i livet. Det gjelder også ved ved livets utgang. Ved henvendelse til oss avtaler vi tid for en planleggingssamtale. Denne kan foretas enten på vårt kontor eller hjemme hos deg. Under en slik planleggingssamtale går vi gjennom alt det praktiske rundt en seremoni, valg av seremonisted, type seremoni, salmer og musikk, dødsannonse, blomster og andre ønsker for seremonien. I tillegg fyller vi ut dokumenter som vi melder inn til det offentlige. Vanligvis tar en slik gjennomgang én til to timer. Det kan være godt å på forhånd tenke gjennom hva som skal stå i dødsannonsen, hvilke salmer eller sanger man ønsker, om en solist eller instrumentalist ønskes, hvilke blomster og farger ønskes, valg av kiste hvis dette ikke allerede er avtalt. Forslag rundt dette finner dere også her på nettsiden. Vi i Bjørgvin begravelsesbyrå bistår og veileder med alt som følger gjennom hele denne prosessen. Etter samtalen vil pårørende motta et detaljert oppsett med det som er avtalt og et kostnadsoverslag i henhold til personlige valg som er gjort. Hos oss er det ingen skjulte kostnader — prisen du får oppgitt etter konferansen, er den som gjelder. Type seremoni Gravsted ved ikke-kirkelig gravferd Human-etisk seremoni Andre religioner / livssyn Kistebegravelse Askespredning Livssynsåpen seremoni Gravsted Kremasjon / bisettelse Kirkelig gravferd Muslimsk gravferd Anonym og navnet minnelund Type seremoni Kistebegravelse Bisettelse / kremasjon Gravsted Askespredning Type seremoni . Den som er ansvarlig for gravferden, vanligvis en av de nærmeste pårørende, bestemmer type seremoni og gravferd. Selv om etterlatte med gravferdsrett står fritt til å velge gravferds- form og innhold, er det viktig å være klar over at både Den norske kirke og de øvrige tros- og livssynssamfunn kan ha retningslinjer for sin gravferdsbistand. Samarbeidsrådet for tros- og livssyns- informasjon, som er en paraplyorganisasjon for fjorten ulike tros- og livssynssamfunn, kan bistå med informasjon om hvilke premisser de ulike tros- og livssynssamfunn følger ved gravferdsbistand. Du kan lese mer om Samarbeidetsrådet for tros- og livssynsinformasjon . De fleste sykehus vil også kunne være behjelpelig med kontaktinformasjon til imamer, munker, rabbiner, prester eller forstandere ved tros- og livssynsorganisasjoner. De etterlatte kan også selv stå for seremonien uten medvirkning fra kirke eller tros- og livssynssamfunn, det vil si en borgerlig/privat seremoni. De etterlatte vil da selv være ansvarlig for å arrangere gravferdsseremonien og finne et egnet lokale. Gravferdsbyrå, tros- og livssynssamfunn kan bistå med tips om egnede lokaler på stedet. (1) Det kan også velges gravferd uten seremoni. Dette betyr i praksis at man kun foretar kremasjon med dertil følgende urnenedsettelse, eller at kisten begraves. Kistebegravelse. Ved en begravelse blir en seremoni vanligvis avholdt i et seremonirom, i en kirke eller i et kapell. Kisten med avdøde blir båret ut av seremonirommet og ført til gravstedet, der jordpåkastelse og senking av kisten blir gjennomført og man tar endelig avskjed med avdøde ved graven. Dette ble fra gammelt av også kalt kistebegravelse og noen benytter fremdels dette begrepet. Gravferdsloven slår fast at kremasjon eller gravlegging må skje innen ti virkedager etter dødsfallet. Gravlegging skal skje på offentlig gravplass eller på gravplass anlagt av registrert trossamfunn. Mer om gravsted finner du her. Ytterligere informasjon om regler for gravlegging finner du i Gravferdsloven , eller ved å kontakte oss. Den som sørger for gravferden må fylle ut skjema med begjæring om gravlegging. Begjæringen sendes til Gravplassmyndigheten. Benytter man et gravferdsbyrå eller får bistand fra andre tros- eller livssynssamfunn, vil de kunne bistå med utfylling av begjæringen. Bisettelse (kremasjon). En bisettelse blir avholdt når avdøde skal kremeres. Kremasjon betyr at kisten med avdøde brennes i en spesialbygget ovn i et krematorium. Gravferdsloven slår fast at kremasjon eller gravlegging må skje innen 10 virkedager etter dødsfallet. Seremonien er stort sett den samme som ved begravelse men her skjer jordpåkastelsen inne i kirken, kapellet eller seremonirommet. Kisten bæres ut til bårebilen og blir kjørt videre til krematoriet. I noen kapell rundt i Norge kan man foreta senking av kisten inne i kapellrommet, og seremonien avsluttes der, inne i kapellet. I Bergen er det kun Møllendal kapell som har denne muligheten i henholdsvis Store kapell og Lille kapell. I etterkant av en bisettelse blir det vanligvis gjennomført en urnenedsettelse. Urnenedsettelsen må være gjennomført senest seks måneder etter dødsfallet. Ved en urnenedsettelse er gjerne de nærmest pårørende til stede. Urnen senkes ned i valgt grav. Det er også mulighet for urnenedsettelse i navnet minnelund, i anonym minnelund eller man kan søke Statsforvalteren om askespredning. Mer om gravsted finner du her. Den som har fylt 15 år kan selv bestemme om han eller hun vil kremeres. En slik erklæring skal være skriftlig, underskrevet og datert. Hvis det ikke finnes noen erklæring, kan man likevel kremere den avdøde, med mindre det er kjent at dette var i strid med den avdødes religiøse overbevisning eller avdødes ønske om form for gravferd. Gravsted ved ikke-kirkelig gravferd. Noen er bekymret for om, og hvor, de blir gravlagt hvis de ikke er medlem av Den norske kirke. Det er nedfelt i norsk lov at alle borgere skal gravlegges (i kiste eller i urne) på en offentlig gravplass (kirkegården). Ingen skal gravlegges "utenfor kirkegården". Unntaket her er naturligvis askespredning, se neste avsnitt. Det finnes ingen "humanistisk gravplass", men noen gravplasser (kirkegårder) har et felt som ikke er religiøst vigslet, dvs. der de med ikke-kristen trosretning kan gravlegges om de pårørende ønsker det. De pårørende bestemmer hvilken gravplass den avdøde skal gravlegges på, og har rett til gratis gravlegging i avdødes siste bostedskommune. Vær oppmerksom på at enkelte gravplasser kan være "fulle", for henholdsvis kiste- eller urnegraver. Besøk Gravplassmyndigheten for en liste over gravplasser og minnelunder i Bergen . Askespredning. Fylkesmannen kan etter søknad fra personer som har fylt 15 år, gi tillatelse til at den som sørger for vedkommendes gravferd sprer asken for vinden. Tillatelse kan også gis etter vedkommendes død, når det godtgjøres at avdøde ønsket askespredning. Slik tillatelse kan også gis for aske etter barn når nærmeste etterlatte ønsker det. Ved askespredning kan man ikke kreve kirkens medvirkning i selve spredningsprosessen, og heller ikke navnetrekk på en eventuell familiegravsten. Askespredning kan skje på havet eller i fjorder med havforbindelse, eller i skog og fjell i rimelig avstand på et tilstrekkelig øde sted. Søknad om askespredning sendes til Statsforvalteren i det fylket der asken ønskes spredd. Nøyaktig stedsanvigelse er nødvendig. All asken skal spres på valgt sted, og dette skal bevitnes av to personer. Vi hjelper til med dokumentene som kreves i forbindelse med askespredning. Kirkelig gravferd. Seremonien i kirken starter med preludium (inngangsmusikk), salme og noen innledende ord og en bønn. Etter dette fremfører en av de pårørende eller presten minneord. I begge tilfeller vil det være naturlig å kombinere informasjonen om den som er død med fortellinger om hva vedkommende har hatt å si for den han eller henne stod nær. Klikk her for tips og råd om å skrive minneord . Under minneordene er det også anledning til å ha med korte hilsener, opplesning av sløyfebånd eller lystenning. Etter minneordene er det gjerne et musikkinnslag, og dette kan spilles av (cd/streaming). Her er det fint å velge et musikkstykke som avdøde var glad i, eller som de pårørende forbinder med vedkommende. Forslag til musikk finner du her. Deretter vil presten lese fra Bibelen, etterfulgt av en ny salme. Så vil presten holde sin liturgiske tale, be en bønn og deretter Fadervår. Her følger salme nummer tre. Ved gravferder og ved sørgehøytider andre steder enn i krematoriet, blir kosten båret ut etter postludiet. Det er vanlig at representanter for den nærmeste familien eller venner av den avdøde bærer kisten. Ved kistegravferd synges det gjerne et salmevers før og et vers etter jordpåkastelse ved graven. Presten vil også be en bønn eller lese fra Bibelen. Her kaster presten jord på kisten tre ganger og sier "Fra jord er du kommet, til jord skal du bli, og av jorden skal du igjen oppstå". Til slutt går de nærmeste gjerne fram og legger ned en rose. Dersom øvrige pårørende har bragt blomster fra seremonien til graven, legges de rundt graven på dette tidspunktet. KIRKELIG SEREMONI FØLGER VANLIGVIS DISSE STEGENE: 1. Klokkeringing. 2. Preludium Egnet instrumentalmusikk eller solosang. 3. Inngangsord (kan sløyfes). 4. Åpningssalme. 5. Minneord. Et kort minneord holdes av presten og/eller av en representant for de pårørende. 6. Presten leser opp sløyfebåndtekstene (kan droppes). 7. Salme eller musikkinnslag. Eventuelt musikkinnslag kan være vokalt eller instrumentalt, eller spilles av fra CD / digitalt. 8. Skriftlesning 9. Salme før talen. 10. Tale, som presten holder. 11. Bønn En bønn som er skrevet med tanke på den situasjon de pårørende og lokalsamfunnet har opplevd i forbindelse med dødsfallet. 12. Jordpåkastelse (ved bisettelse). 13. Senking (bisettelse ved Møllendal kapell). 14. Salme 15. Postludium. Egnet instrumentalmusikk eller solosang. 16. Kisten bæres ut (ved begravelse). Human-Etisk seremoni . Human-Etisk gravferd er en høytidelig seremoni hvor den avdøde settes i sentrum på en vakker måte. Alle som ønsker det kan velge Humanistisk gravferd. Seremonien er en verdig og høytidelig markering på et humanistisk verdigrunnlag. Vi hjelper pårørende med å skape en vakker ramme med elementer som musikk, minnetale, dikt, sang og minneord. Vi bestiller en dyktig gravferdstaler, som er kurset og kvalitetssikret av Human-Etisk Forbund. Dersom avdøde ikke var medlem av Human-Etisk Forbund, vil gravferdstaleren derfra fakturere for tjenesten. Humanistisk gravferd skal ha en tydelig humanistisk profil. Det er ingen faste innslag eller formelle krav til programmet. Pårørende kan, i samråd med gravferdstaleren, velge dikt og musikk. Andre innslag i seremonien kan f.eks. være minneord, lystenning, klokkeslag, bildevisning og blomsterpålegging. Du finner mer informasjon om humanistisk seremoni her. HUMAN-ESTISK SEREMONI FØLGER VANLIGVIS DISSE STEGENE: 1. Klokkeringing (hvis mulig, kan sløyfes) 2. Musikkinnslag 3. Seremonileders tale 4. Kulturelt innslag / musikk 5. Minneord 6. Kulturelt innslag / musikk 7. Avslutningsord / diktopplesning 8. Kulturelt innslag / musikk 9. Klokkeringing (hvis mulig, kan sløyfes) 10. Utgang/utbæring av kisten, evnt. til musikk Livssynsnøytral / privat / borgerlig seremoni. I den livssynsåpne seremoni er det pårørende selv som bestemmer innhold og form. Formålet er å samle familie, venner og andre pårørende til å hedre og minnes den som er gått bort, og for å ta et siste farvel på en verdig måte. Seremonien skal gjenspeile den avdødes livssyn og er i utgangspunktet religionsnøytral. Den kan likevel innbefatte så mye eller så lite religion eller livssyn som pårørende (eller avdøde) måtte ønske. Seremonien er laget rundt en mal som kan bygges på, trekkes fra, eller endres etter behov. Vi i Bjørgvin Begravelsesbyrå er behjelpelig med råd og veiledning, og kan anbefale en egnet person til å lede seremonien. Det er også fullt mulig for et familiemedlem eller en venn å lede seremonien hvis man ønsker at det gis et mer personlig tilnærming. Seremonien er vanligvis enkel, men kan også være mer innholdsrik og kreativ. Den inneholder ofte elementer som gjenspeiler den avdødes liv, personlighet, interesser og livssyn. For å skape et verdig og høytidelig preg, brukes ofte rituelle og symbolske elementer slik som taler, poesi, musikk, blomster, dekorasjoner, klokkeringing og senking eller utbæring av kisten. Stadig oftere har de etterlatte ønske om å hedre den døde med en seremoni på et sted vedkommende var knyttet til, for eksempel hjemme, på hytta, utendørs – i hagen, ved sjøen, på fjellet eller lignende. Vi har vi erfaring, kompetanse og utstyr til å imøtekomme de aller fleste ønsker om alternative seremonier. Som etter øvrige seremonier, kan den døde begraves i kiste eller urne (i en kirkegård) eller det kan søkes Statsforvalteren om askespredning. Vi hos Bjørvin Begravelsesbyrå hjelper deg gjerne med å utforme en privat / livssynsnøytral seremoni. Muslimsk gravferd . En muslim som dør skal begraves så snart som mulig. I muslimske land skjer begravelsen gjerne samme dag som dødsfallet. I Norge går det som regel noen få dager fra dødsfallet til begravelsen. Noen muslimer velger å sende den døde til hjemlandet for å begraves der, og da tar det også tid før den døde kommer i jorden. RUTUALET I EN MUSLIMSK GRAVFERD HAR FIRE HOVEDDELER: 1. Vask av den døde (ghusl) Først gjøres den døde klar til vask, dette er samme renselsesprosess (whudu) som muslimer gjør før bønn. Deretter blir hele kroppen vasket helst tre ganger. 2. Svøping (kafan) Etter at kroppen er vasket, svøpes den døde i hvite lakener som surres rundt kroppen på bestemte måter. I muslimske land brukes ikke kiste, men i Norge legges den døde likevel i kiste fordi det er et krav her. 3. Bønn Bønnen for den døde blir ledet av en imam (muslimsk religiøs leder) og holdes vanligvis i en moske. Det er åpent for alle å komme til bønnen, og det er en muslimsk fellesplikt å delta. Fellesplikten gjelder ikke muslimske kvinner, men de kan delta etter eget ønske. Den døde plasseres helt fremst i moskeen. Bak den døde står imamen, og deretter står rekkene med de som er tilstede. Ikke-muslimer kan være tilstede, men skal ikke delta. Bønner fra Koranen leses alltid opp på arabisk, men resten av bønnen kan foregå på andre språk, som for eksempel urdu dersom avdøde var av pakistansk opprinnelse. 4. Begravelse Alle muslimer blir begravd, de skal ikke kremeres. Kisten/den døde senkes ned i jorda med tau, og de nærmeste mannlige familiemedlemmene kaster deretter på jord. Kvinnene holder seg i bakgrunnen. Muslimer har ikke minnesamvær etter begravelsen, men de som står familien nær, kommer med mat og er ellers behjelpelige i tida etterpå. Helst skal alt dette skje samme dag. HVORDAN SKAL MAN OPPFØRE SEG I EN MUSLIMSK BEGRAVELSE NÅR MAN SELV IKKE ER MUSLIM? Det forventes ikke det samme av ikke-muslimer som av muslimer i begravelsen. Det viktigste er at du er respektfull. Det stilles ingen bestemte krav til klær, bortsett fra at du skal vise respekt og derfor ikke ha på deg de mest iøyenfallende fargene eller hverdagslige klærne. Muslimer vet at mørke klær er tradisjon i Vesten, og at dette viser respekt, derfor kan det være fint å kle seg som du ville gjort i en norsk begravelse. Du kan også gjerne ta med blomster til å legge på kisten/graven, men ikke-muslimer bør unngå å berøre selve kisten. HVA SIER DU TIL DE PÅRØRENDE? Du kan for eksempel gjerne si "Dette var fryktelig leit" og at "Han/hun var et godt menneske", men de forventer ikke noe bestemt, og du kan si det du selv føler for. En muslim vil vanligvis si følgende til en annen muslim: "Vi tilhører Gud, og til Ham skal vi vende tilbake" eller "Dette var veldig leit, måtte Gud ta han/henne inn i paradiset. Måtte Gud gi dere trøst". (2) Andre trossamfunn og livssyn . Hvis det er slik at den avdøde tilhørte en annen religion eller trossamfunn, for eksempel Jødedommen, Hinduismen, Buddhismen, Jehovas vitner osv., kan det være formålstjenlig å ta i bruk eksempelvis synagoge, frikirkelig menighetslokale, Rikets sal etc. til seremonien. I forbindelse med slike seremonier, føres kisten med den døde vanligvis direkte til gravsted eller krematorium etter seremonien. Andre forsamlingslokaler kan godt brukes til gravferdsseremonier dersom praktiske eller livssynsmessige hensyn tilsier det. Auditorier, kultur eller lokale forsamlingshus tilhørende lag/foreninger vil mange ganger være velegnet som nøytrale seremonilokaler. Vi gir gjerne råd om valg av seremonilokaler. Vi hos Bjørgvin Begravelsesbyrå har erfaring og og kunnskap om gravferd ved alle trossamfunn og religioner, og hjelper deg med å besørge en minnerik og verdig gravferd uansett med alle hensyn og ønsker ivaretatt. Kilder: (1) Helsedirektoratet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (2) Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet Humanistisk seremoni Livssynssåpen seremoni Muslimsk gravferd Andre Kirkelig
- Huskeliste | Bjørgvin Begravelsesbyrå
Huskeliste Abonnementer De pårørendes oppgaver: Informere familie, pårørende og venner Ta hånd om husdyr Ta kontakt med oss Bestemme hvem skal stå ansvarlig for gravferden Ta hånd om forsikringer, abonnementer, kontoer på sosiale medier, telefon, fagforening etc. (se under) Tømme kjøleskap og kaste søppel Vanne blomster Skru ned varmeovner Forebygge innbrudd Hente eiendeler på sykehuset eller institusjon Meddele vaske-/hushjelp, samt hjemmehjelp Levere tilbake hjelpemidler og trygghetsalarm Levere medisiner til apoteket Makulere legitimasjonskort, pass og førerkort Makulere bank- og kredittkort Sende avdødes regninger til banken, slik at disse blir betalt Samle inn reservenøkler Ta hånd om privatbil Endre fester til graver som avdøde har hatt ansvaret for Minnetale til seremonien, utformes sammen med prest eller gravferdstaler Ta hånd om arv/skifte, evnt. i samarbeid med advokat Fremme krav til NAV. Det går ikke automatisk. Aktuelle ytelser kan være: gjenlevendepensjon barnepensjon ytelser til tidligere familiepleiere stønad til gravferd og båretransport ABONNEMENTER, MEDLEMSKAP, SOSI ALE MEDIER etc. De etterlatte bør huske å si opp medlemskap avdøde eventuelt har hatt i foreninger og/eller trossamfunn. Medlemskapet kan for eksempel ha vært knyttet til sport, hobby, politikk, fagforeninger eller ideelle organisasjoner. Også eventuelle abonnementer på avis og/eller magasiner bør sies opp. Mange har i dag profiler og kontaktinformasjon knyttet til ulike nettbaserte tjenester. Eksempler på dette kan være kontoer og profiler i sosiale medier (facebook, twitter, snapchat, blogg m.m.) For de etterlatte vil det kunne være vanskelig å skaffe seg oversikt og tilgang til avdødes ulike profiler og kontoer. Det er i dag ulike aktører som kan være behjelpelig med å få en oversikt over avdødes profiler/kontoer. Aktørene vil også kunne hjelpe til med å slette ulike profiler/kontoer. Slik bistand vil man blant annet kunne få på www.slettmeg.no Noen velger også å beholde avdødes profiler, men gjøre dem om til minnesider. Dette kan du lese mer om på Facebooks egne hjelpesider . For oppsigelse av telefonabonnement, bør telefonoperatøren hvor avdøde har sitt abonnement kontaktes. Det er mulig bedriften vil be deg om bekreftelse på dødsfallet, som kan fås fra Tingretten. Når abonnementet sies opp, vil også oppføringer i katalogtjenester på nettet (f.eks. 1881.no og gulesider.no) slettes automatisk etter noen dager. Skjer ikke dette, kan man kontakte de enkelte katalogtjenestene og be dem slette oppføringen. Byråets oppgaver (i samarbeid med pårørende). Vi sender melding om dødsfallet til Tingretten, som gir melding Folkeregisteret og NAV. Svøp / syning av avdøde, med eller uten prest tilstede, etter avtale med byrået som tilrettelegger og bestiller tid Valg av seremoni / sted, kirke eller kapell Valg av gravsted Valg av type seremoni: begravelse, bisettelse (kremasjon) eller askespredning Avtale med sykehjem / institusjon / sykehus Avtale med prest eller annen seremonileder Avtale øvrige detaljer rundt seremonien Dødsannonse til ønsket avis Sanghefte / program Blomster til seremonien Minnestund etter seremonien, byrået er behjelpelig å tilrettelegge Gravsted, og formidling av gravstein Byrået er behjelpelig med søknad gravferdsstønad NAV hvis dette er aktuelt, iht. rettningslinjer som foreligger fra NAV. Les mer om dette her .
- Begynn her | Bjørgvin Begravelsesbyrå | Bergen
Begynn her Begynn her Når noen vi er glad i eller kjenner dør, er det kanskje en av de største utfordringene vi møter. De fleste mennesker dør etter et langt og innholdsrikt liv, noen omtrent før livet har begynt. I vår tid er det mye som skal ordnes når noen går bort. Det er vår jobb å hjelpe deg. Du kan velge å overlate alt til oss, eller å være med å bestemme underveis. Vi ordner dette sammen. Vi hjelper deg videre. Dødsfall i hjemmet Dødsfall på institusjon Dødsfall i utlandet Syning Abonnementer, oppføringer Stønadsordning NAV Hvem besørger gravferden? Hva kan du gjøre selv? Huskeliste Når noen dør hjemme Ved uventet dødsfall med uklar årsak må familien kontakte legevakt på telefon 116 117. Vanligvis vil politiet bli varslet for å avgjøre om rettslig obduksjon er nødvendig. Hvis rettslig obduksjon skal foretas, bestiller politiet transport av den avdøde til Haukeland sykehus av det begravelsesbyrået politiet har avtale med. Etter det står pårørende fritt å velge hvilket byrå som skal være håndtere gravferden. Dersom politiet avgjør at rettslig obduksjon ikke vil være nødvendig, kontakter familien det begravelsesbyrået de ønsker. Byrået vil hente den avdøde, og føre vedkommende til bårerom. Ventet dødsfall: Noen ønsker å tilbringe den siste tiden av livet hjemme. Siden dødsfallet da er ventet vil det være naturlig at hjemmesykepleien tar kontakt med behandlende lege for utskriving av dødsattest i hjemmet. Uavhengig av dødsattest foreligger, er vårt byrå tilgjengelig 24 timer i døgnet for henting fra hjemmet. Vi besørger legeattest via legevakten, dersom attest ikke allerede er utskrevet. Døde på sykehus, sykehjem eller annen institusjon Når noen dør på institusjon, f eks på et sykehjem, vil personalet varsle pårørende, samt kontakte lege for å få utstedt dødsattest. For noen kan det være naturlig å samles for å ta et siste farvel med avdøde på dennes rom. Avdøde blir vanligvis stelt og kledd i de klærne pårørende ønsker og det blir en fin og verdig stund. Etter dette blir den avdøde ført til egnet sted på institusjonen (bårerom/kjølerom), før begravelsesbyrået henter vedkommende. Dersom institusjonen ikke er utstyrt med et bårerom, vil det være nødvendig at vi henter den avdøde innen kort tid. Syning Erfaring fra sorgarbeid tilsier at mange etterlatte opplever det som betydningsfullt å få se den døde. Særlig gjelder dette når dødsfallet kom brått og uventet. Å se den døde en siste gang er viktig for mange i deres sorgprosess. Dette gjelder også for barn. Gjennom dette vil en kunne få med seg et viktig bidrag til den videre sorgprosessen. Personer som ønsker å avstå fra å se den avdøde må selvsagt få full respekt for dette. I forbindelse med syningen vil de frammøte ha mulighet for å "sende med" en hilsen i kisten, i form av for eksempel et brev eller en personlig gjenstand. Den avdøde kan være kledd i sine egne klær som de pårørende har valgt ut, eller i en hvit silkekjortel. Etter syningen blir kistelokket lagt på og skrudd igjen, og de som ønsker kan være med på dette. Sted for syningen avhenger av stedet dødsfallet skjedde. Ved dødsfall på Haukeland eller Haraldsplass sykehus, brukes bårekapellene der til syningen. Mange sykehjem har også et kapell, eller annet passende rom som kan brukes. I andre tilfeller er det mest aktuelt å leie det såkalte "flerbruksrommet" ved Møllendal kapell, som er et lite men passende lokale til dette. Lille kapell ved Møllendal kan også leies til syning. I begge tilfeller faktureres pårørende et moderat beløp for leie av det ene eller andre lokalet. Hvem sørger for gravferden? Å sørge for gravferden innebærer at vedkommende avgjør alle spørsmål vedrørende denne, som for eksempel hvor avdøde skal gravlegges. Hvis det ikke foreligger en erklæring fra den avdøde om hvem som skal sørge for gravferden, har den avdødes nærmeste etterlatte over 18 år, i følgende rekkefølge, rett til å besørge gravferden: ■ ektefelle/partner eller samboer som levde i ekteskapslignende forhold med den avdøde ■ barn ■ foreldre ■ barnebarn ■ besteforeldre ■ søsken ■ søskens barn ■ foreldres søsken Ved uenighet mellom like nære etterlatte om hvem som skal sørge for gravferden, er det kommunen som avgjør. Avgjørelsen kan ikke påklages. For nærmere redegjørelse av det juridiske ansvaret for gravferden, vises det til gravferdsloven § 9. Det er å anbefale at man ved gravferden kommer frem til løsninger som ivaretar de etterlattes ulike interesser. Dersom den avdøde, enten skriftlig eller muntlig, har gitt uttrykk for ønsker om hvordan gravferden skal foregå, bør de etterlatte så langt som mulig søke å etterkomme dette. Gravferden bør respektere avdødes religion og livssyn. Dersom avdøde ikke hadde etterlatte, eller de etterlatte av en eller annen grunn ikke ønsker å sørge for gravferden, er det kommunen der avdøde bodde eller hadde sin siste bopelsadresse, som plikter å gjøre det. Hva kan du gjøre selv? De etterlatte med gravferdsrett står fritt til selv å ivareta de oppgaver som følger ved gravferden. Siden det er mange formaliteter og praktiske gjøremål som skal ordnes ved en gravferd, samt ønske om en verdig behandling av den avdøde i forbindelse med stell og transport, velger de aller fleste å be om bistand fra et gravferdsbyrå. Selv om det i teorien er fullt mulig, vil det i praksis være utfordrende for personer utenfor gravferdsbransjen å gjennomføre en gravferd uten hjelp. Dels fordi man sannsynligvis ikke sitter inne med kunnskapen om hva som rent praktisk skal gjøres. Dels også fordi man naturlig nok mangler kontakter, nøkler, adgangskort, egnet transportmiddel, utstyr og alt annet som er nødvendig for å få gjennomført alt som skal gjøres. Mange familier blir overrasket over hvor mye arbeid som "skjer i kulissene", og uten å engasjere et byrå faller dette arbeidet på dem som har valgt å gjøre dette selv. For en utrent person vil arbeidsmengden og tiden som vil gå med bli betraktelig større, på grunn av nevnte årsaker. Selv om tjenestene til et begravelsesbyrå koster penger, vil de aller fleste vurdere det slik at dette er verdt det det koster, sammenliknet med belastningen det vil medføre -- i en allerede krevende tid -- for pårørende. Uavhengig av om man benytter seg av et gravferdsbyrå eller ikke, kan det bety mye for de etterlatte å sette et personlig preg på gravferden. Det finnes mange alternative måter dette kan gjøres på. For noen vil det kunne oppleves som fint å få stelle og vaske den avdøde selv. Andre vil kunne ha et ønske om å velge ut klær den avdøde skal gravlegges i. Seremonien kan også gjøres mer personlig gjennom valg av musikk, salmer og sanger som er i tråd med den avdødes interesser. For noen vil det også kunne bety mye å få være med og pynte seremonirommet og velge hvem som skal bære kisten. Dødsfall i utlandet Det kan bli kostbart med hjemsendelse av personer som dør i utlandet. Dette kan skyldes krav i lovgivningen i de forskjellige land, og det kan skyldes høye transportomkostninger. Har man ikke en reiseforsikring som dekker hjemtransport, kan økonomiske grunner noen ganger tale for å foreta kremasjon i utlandet og siden få urnen sendt hjem til Norge. Hver og en må finne ut hva dette innebærer for en selv, og undersøke muligheter, formalia og kostnader i utgangsland og inngangsland. Kontakt oss eller offentlig myndighet v/Utenriksdepartementet eller politi. SOS International vil også kunne bistå i slike tilfeller. Hvis det er tegnet reiseforsikring som inkluderer hjemtransport, vil hjemsendelsen av den avdøde normalt bli dekket. Vær også oppmerksom på at både lovgivning og lokale skikker for behandling av den avdøde kan avvike sterkt fra norske forhold. Det er for eksempel vanlig med krav om at den avdøde skal balsameres før hjemsendelse. Dersom den avdøde blir transportert i kiste fra utlandet, er det som regel nødvendig å bytte kiste i henhold til norske krav når denne er ankommet til Norge. Kilde: Helsedirektoratet: "Når en av våre nærmeste dør" Anker 1 Anker 2 Anker 3 Anker 5 Anker 6 Anker 7 Gå tilbake til startsiden
- Søk etter grav | Bjørgvin Begravelsesbyrå
Søk etter grav i Bergen kommune. Du kan søke etter graver i Bergen kommune ved å klikke på denne knappen. Gravlagte som er hentet fra historisk arkiv vises ikke med plassering, bare med hvilken gravplass graven lå på. Anonyme graver kommer ikke frem ved søk. Gravsøk
- Funeral Directors Bergen | Bjørgvin Begravelsesbyrå | Bergen and Vestland
+47 55 20 23 00 post@bjorgvin-b.no Dignity and personal attention for over 25 years Price Example No ceremony The simplest solution. Burial or cremation only. Adjustments can be made. Price shown is without m unicip al taxes. NOK 12 500,- Price Example Basic funeral Dignified funeral at Møllendal chapel, with all that is required. Adjustments can be made. Price shown is without m unicip al taxes. NOK 29 900,- Price Estimate Urn to home Arrangements made for urn to be taken or sent to home country for burial there. Services needed and costs depend on several factors. P rice shown is without m unicip al taxes and air fare. From NOK 19 000,- Repatriation Repatriation of both people requiring return to their home country and Norwegian citizens to be carried here. Services needed and costs depend on several factors. P rice shown without m unicip al taxes. From NOK 40 000,- Price Estimate Call us at +47 55 20 23 00 (24h duty) for obligation free advice. Click here to call now Bjørgvin Funeral Directors are here to help and guide you. Our duty is to make this challenging time as gentle as possible for you, and will guide you through every step. We serve Bergen and the county Vestland. In the event of someone passing at home, or if you require immediate assistance, please call us. We are always open, and can arrange collection day or night. Once a medical certificate of death has been issued by a doctor, we can handle all arrangements for you, or help guide and advise you. Our services include everything you require in connection with the funeral -- from arranging the removal of the deceased, filing documents to the Registry Office, organising the ceremony and burial or cremation, placing an obituary in the newspaper and online, ordering flowers, or just giving you advice with no obligation. We carry out repatriations, both of foreign citizens or people requiring return to their home country, and Norwegian citizens who are to be transported here. Our office manages all necessary arrangements including correspondence with embassy or consulate, acquiring and filing relevant documents, transportation by car, air or other means, communications and preparations with funeral directors in recipient country, et cetera. Services needed for repatriations depend on several factors. Expenses in connection with a death abroad are either covered by the deceased’s insurance, if applicable, or paid by the estate or the relatives. Our website in Norwegian contains extensive information on almost all aspects in relation to a funeral. Please click here to go to it. What we mean by «dignity and personal attention». When someone we love or know pass away, we are faced with perhaps the most challenging time of our lives. People in this situation are our clients, and this fact demands high expectations from us. With more than 25 years of experience, we realise much of what the bereaved need and want in this difficult process. Dignity is a complex term to define. For us it principally means that the funeral is carried out listening carefully to the bereaved, and honouring the wishes of the person who has died, including that person's religion or life stance. All of this, whilst always maintaining the very highest professional and ethical standards. We do not believe that one service fits all -- on the contrary. All different kinds of requests can and will be accommodated to ensure that each funeral is a personal tribute to the deceased. It is important to us that we can offer our clients what they want. Every funeral we fulfil is different and we are guided by the people who come to us, including their budget. We will assign you with one contact person, who will guide and help you every step of the way, with warm and reassuring assistance. Every question or issue -- large or small -- is carefully considered and answered. This is because we believe that a funeral director's duty not only is to carry out the mere practicalities of a funeral, but also to help the bereaved in managing their grief. That is why our motto is «Dignity and personal attention». No hidden costs. We give you no surprises in terms of expenses (or otherwise). We operate by set prices. After having consulted with you, clarifying what you need and want, we provide you with a written offer detailing the contents and exact cost of our services. This is the same amount that will appear on your invoice. The cost depends entirely on your specifications and the level of service you require, so it’s important that you plan the funeral with the assistance of one of our funeral directors who can explain all the options open to you. Furthermore, we do not cut corners in order to lower our own expenses. For example are all the coffins that we provide made of solid wood, in stead of chipboard / MDF. You will find our complete price list here. We are always available. +47 55 20 23 00 post@bjorgvin-b.no You contact us free of charge and with no obligation. Free parking outside of our offices. Entrance B. Please telephone before visiting u s. Nattlandsveien 8 — 5093 Bergen Map, click here. We serve Bergen and the county Vestland — Norway. Back to main page Nattlandsveien 8, 5093 Bergen, Norway ● +47 55 20 23 00 ● post@bjorgvin-b.no
- Minnestund | Bjørgvin Begravelsesbyrå
Minnestund Minnestund i menighetssal eller liknende. Dersom seremonien holdes i en kirke, bruker man gjerne menighetssalen hvis en slik finnes i tilknytning til kirken. I motsatt fall finnes det ved enkelte kirker andre høvelige lokaler i nærheten. Man kan avholde minnestund med alt fra 20 personer, og opp til lokalets øvre kapasitet som naturligvis varierer. Mellom 25 og 50 personer til minnestund er vanlig. De ulike menighetene fakturerer en leiekostnad for lokalene, som pleier å være på omkring kr 2500-3500. Vi anbefaler at familien på forhånd inviterer til minnestund. På denne måten vil man vite ganske nøyaktig hvor mange gjester som forventes, og kan bestille servering tilsvarende. Slik sparer man seg for både unødige utgifter i form av å bestille servering til for mange, men også for bekymringen for hvorvidt man har bestilt servering nok. Er seremonien i kirken av det beskjedne slaget, og man på forhånd vet omtrentlig hvor mange som vil komme i bisettelsen / begravelsen, kan det være en god ide at man får presten / seremonilederen til å invitere de frammøtte til minnestund. Velges denne løsningen må man følgelig ta høyde for servering for det antall personer som stiller i seremonien. Dette er valg hver og enkelt får ta opp til vurdering, hva som er mest formålstjenlig. "Åpent hus" offentlig annonsert i forkant frarådes. Vi formidler catering og organisering/servering fra Kokke- og serveringstjenester / Le Chef. Disse står for oppdekking, servering, rydding og utvask. De pårørende kan med andre ord anse seg selv utelukkende som gjester, i form av at de kommer til "duk og dekket bord" og kan forlate stedet uten arbeidsoppgaver. Vi får alltid gode tilbakemeldinger, for både servicen og maten, fra våre kunder som velger å benytte seg av dette. Det vanligste å servere i en minnestund er snitter, tebrød, kaffe og te. Du finner meny med priser ved å klikke her . Prisene som vises (per person) er inkludert oppdekking, servering, utvask osv. Vi minner om at lokalleie for f.eks. menighetssal kommer i tillegg. Alle kostnader for minnestund faktureres vårt byrå, og vi samler dette enkelt på vår samlefaktura til familien. Minnestund ved Grand Hotel Terminus. Grand Hotel Terminus er som kjent et gammel, ærverdig og vakkert hotell, med mange større og mindre selskapslokaler. Velger man f.eks. å avholde seremonien ved Møllendal kapell eller i en av de sentrumsnære kirkene, anbefaler vi at minnestunden arrangeres ved Hotel Terminus. Parkering gjøres enkelt ved Bygarasjen, og hotellet er således en meget kort spasertur unna. Fra Møllendal reiser med bybanen fra Haukeland sykehus til like utenfor hotelles dør. Dette er et meget velegnet og flott sted til å arrangere minnestund. Du finner menyen til Grand Hotel Terminus ved å klikke her . Deres kuvertpris inkluderer lokalleie. Hotellet sender deres faktura til oss, og vi samler således dette på vår samlefaktura til familien.
- Gravsted | Bjørgvin Begravelsesbyrå
Gravsted Hovedregler. Avdøde personer som ved dødsfallet hadde bopel i kommunen har rett til gratis grav her. I Bergen kan man i utgangspunktet velge ny grav på den gravplassen man ønsker. Imidlertid vil ikke alle gravtyper være tilgjengelig på alle gravplasser til enhver tid, av kapasitetsgrunner. Ved gravlegging av urne kan man få en ny grav, eller begrave urnen i en urne- eller kistegrav man har fra før. Urner kan også gravlegges i navnet eller anonym minnelund. Ved gravlegging av kiste, må dette skje i en ny grav, i en kistegrav der fredningstiden på 25 år har utløpt og man har fornyet (betalt feste) for graven, eller i en grav bestilt med dobbel dybde (kun Antveit). Selv om man kan velge hvilken gravplass man ønsker, kan man ikke uten videre velge gravsted innenfor gravplassen. Kommunen tilviser som hovedregel grav på gravplassen. Ved tungtveiende grunner, kan man søke Gravplassmyndigheten om å få benytte en spesifikk grav, eller et spesifikt område. Man kan søke Statsforvalteren om askespredning. I så tilfelle er stedet der asken ble spredd gravstedet. Urnegrav. En urnegrav benyttes til urner, når avdøde er kremert (bisatt). Graven er normalt delt i fire like store deler, med plass til fire urner. Ved tildeling av ny urnegrav vil denne være frigrav (gratis) i 20 år, tilsvarende fredningstiden. Hvis graven brukes til nedsettelse av en ny urne innenfor de 20 årene med frigravsperiode, vil frigravsperioden forlenges med 20 år fra den sist nedsatte urnen. Hvis graven jevnlig benyttes til nedsettelse av nye urner med kortere intervall enn 20 år, kan det gå mange år før det må betales festeavgift for graven. Når det er gått 20 år siden siste gravlegging av urne, må ansvarlig for graven ta stilling til om en ønsker å beholde graven eller om den ønskes slettet. Velges det å beholde graven, inngås avtale om dette ved betaling av festeavgift, fastsatt av Bergen bystyre etter forslag fra Bergen kirkelige fellesråd. Priser finnes hos Gravplassmyndigheten. Kistegrav. Ved tildeling av en ny kistegrav vil den være frigrav i 25 år, tilsvarende fredningstiden. Kistegraven kan ikke benyttes til ny kistegravlegging før etter 25 år. Urner kan imidlertid settes ned i en kistegrav, uavhengig av fredningstiden, da disse gravlegges grunnere enn kisten og dermed ikke bryter gravfreden. Nedsettelse av urne i kistegrav vil forlenge frigravsperioden med 20 år fra urnen nedsettes i graven. Når det er gått 25 år siden gravlegging av kisten, eller 20 år etter nedsettelse av siste urne må ansvarlig for graven ta stilling til om en ønsker å beholde graven eller om den ønskes slettet. Velges det å beholde graven, inngås avtale om dette ved betaling av festeavgift, fastsatt av Bergen bystyre. Priser finnes hos Gravplassmyndigheten. Reservert grav ved siden av (dobbel grav). Dette kalles festegravsted, eller dobbel grav. Dette betyr at man reserverer og leier graven ved siden av den som på tidspunktet taes i bruk. Nye festegravsteder tilbys åå de fleste kistegravfelt i Bergen, med noen unntak. Ved å reservere en slik grav, må man med en gang betale festeavgift for 20 år. Priser finnes hos Gravplassmyndigheten. Kistegrav med dobbel dybde. På Antveit gravplass tilbys kistegraver med dobbel dybde. Første gravlegging skjer på ca. 2,10 m dybde. Første kiste vil ha en overdekking på 20-30 cm når det eventuelt settes ny kiste ned i øverste posisjon. Øverste kiste vil alltid ha minst 80 cm overdekking, tilsvarende en vanlig kistegrav. Fordelen med denne typen dobbel grav, er at det ikke må betales festeavgift for en reservasjon av grav nr.2 ved siden av grav nr.1, slik som ved festegravsted (se over). Gravsted ved ikke-kirkelig gravferd. Noen er bekymret for om, og hvor, de blir gravlagt hvis de ikke er medlem av Den norske kirke. Det er nedfelt i norsk lov at alle borgere skal gravlegges (i kiste eller i urne) på en offentlig gravplass (kirkegården). Ingen skal gravlegges "utenfor kirkegården". Unntaket her er naturligvis askespredning. Det finnes ingen "humanistisk gravplass", men noen gravplasser (kirkegårder) har et felt som ikke er religiøst vigslet, dvs. der de med ikke-kristen trosretning kan gravlegges om de pårørende ønsker det.De pårørende bestemmer hvilken gravplass den avdøde skal gravlegges på, og har rett til gratis gravlegging i avdødes siste bostedskommune. Vær oppmerksom på at enkelte gravplasser kan være "fulle", for henholdsvis kiste- eller urnegraver. Besøk Gravplassmyndigheten for en liste over gravplasser og minnelunder i Bergen . Flytting av grav. Avdødes kiste eller aske kan ikke graves opp og flyttes. Graven der vedkommende er gravlagt må eksistere ut fredningstiden, som er 20 år for urner og 25 år for kister. Gravplassloven slår fast: "Avdødes legeme eller aske kan etter gravlegging ikke flyttes uten tillatelse fra gravplassmyndigheten. Tillatelse kan bare gis dersom sterke grunner taler for flytting og det er fastsatt hvor ny gravlegging skal finne sted. Gravplassmyndigheten kan sette vilkår for slik flytting." Imidlertid kan man gjennomføre en såkalt "symbolsk flytting". Det vil si at vedkommendes navnetrekk fjernes fra eksisterende gravstein, og påføres en annen gravstein. Den eksisterende grav beholdes ut fredningstiden, men umerket. Navnet påføres så en annen gravstein, på en annen grav. Det kan ikke opprettes en ny "tom" grav. Navnet på føres på gravsteinen som hører til en grav der noen andre er gravlagt fra før. Gravplassforskriften sier: "Gravplassmyndigheten kan gi tillatelse til at navn på person påføres gravminne på en eksisterende grav eller eksisterende navneplate i navnet minnelund eller urnevegg et annet sted enn der vedkommende er gravlagt. Navnet må da fjernes fra den opprinnelige plasseringen." Minnelund. Minnelund er en park eller et spesifikt område på en gravplass hvor det finnes flere graver, uten at disse individuelt er markert. Det er meningen at en minnelund skal være et tilbud til de som forskjellige årsaker ikke ønsker en vanlig urnegrav med gravminne og bed som skal vedlikeholdes. Det er et vakkert og velholdt minnested, uavhengig at hvor ofte de pårørende har anledning til å besøke graven. VED NAVNET MINNELUND finnes det et felles monument, og på denne er det montert en plakett for hver person som er gravlagt på stedet. Graver i navnet minnelund kan festes (fornyes) på lik linje med andre graver på gravplassen. Man må betale for navneplate og andel av monument, samt for beplantning og stell. For priser, se prislisten hos Gravplassmyndigheten. Monumentet er tilrettelagt for pynting med blomsterbuketter og levende lys/gravlykter. Når blomstene er visnet og lysene er utbrent, ryddes det vekk av kommunen, slik at det alltid skal være vakkert og velholdt ved minnesmerket. Varige minnegjenstander slik som lykter kan ikke brukes og vil bli fjernet. VED ANONYM MINNELUND er de enkelte gravers plassering bare kjent gravplassmyndigheten. Det er er ingen person blant de pårørende som er fester / ansvarlig for graven. Graver i navnet minnelund kan ikke festes (fornyes) etter fredningstidens utløp. Noen slike minnelunder har et monument, men det finnes ingen navneplaketter. Kommunen sørger også her for at området er ryddet og beplantet, innenfor enkle rammer. Det er ved anonyme minnelunder ikke lagt til rette for at de pårørende legger ned blomster, lys eller andre dekorasjoner. Det koster ingenting å bruke anonym minnelund. Minnlund
- Kister | Bjørgvin Begravelsesbyrå
Kister Den siste reise — i tradisjon fra vikingskipene. Kistene våre har båtform, som innebærer at kistene er bredere øverst enn nederst. Dette er en eldgammel norsk tradisjon som kan føres over 1400 år tilbake i tid. I vikingtiden ble store ledere og krigere gjerne gravlagt i skipene sine, slik som i Oseberg- og Gokstadskipet. Forestillingen var at skipet skulle frakte den døde trygt over til dødsriket. Det er noe vakkert og tidløst over denne forestillingen – og over den norske kistetradisjonen. Alle kister er i heltre furu, bortsett fra "Massiv eik" som er i heltre eik, og "Nøysom" som er i spon. Er det behov for ekstra lengde og/eller bredde, er det kun modellen "Klassisk" som er tilgjengelig, mot for et moderat pristillegg. Et miljøvennlig valg : Alle våre kister er laget av tre, og er således nedbrytbare og miljøvennlige. Maling, beis og olje er giftfritt, vannbasert og miljøvennlig. Bjørgvin-kisten I samarbeid med fabrikken på Os har vi fått designet og laget en eksklusiv kiste som kun er tilgjengelig fra vårt byrå. Meget elegant, med dype profileringer, samt dekor på lokk og langs siden med treskjæringer. Beste materialvalg og finish. Forseggjort inventar med blant annet polstret innvendig lokk. Furu heltre. Skruer og håndtak er i forniklet messing (sølvfarge). Kr 15 900 Bjørgvin-kisten Kr 15 900 Vår spesialdesignede modell som kun er tilgjengelig hos oss. Meget elegant, med dype profileringer og dekor på lokk og langs siden med treskjæringer. Beste materialvalg og finish. Polstret innvendig lokk. Furu heltre. Skruer og håndtak i forniklet messing. Massiv eik Kr 29 000 Kisten er i massiv eik, og har dype utskårne profileringer. Overflaten er oljet, det fremhever strukturen i eiken. Eikebeiset mørk Kr 14 245 Furukiste beiset med mørk eikefinish, med utskjæringer i ypperste matrialvalg og finish. Polstret innvendig lokk. Eikebeiset lys Kr 12 972 Furukiste beiset med lys eikefinish, med utskjæringer i ypperste matrialvalg og finish. Polstret innvendig lokk. Mahoganybeiset lys Kr 12 660 Furukiste beiset med lys mahogni, deretter klarlakkert. Dekorert med tskjæringer. Ypperste materialvalg og finish. Polstret innvendig lokk. Perle hvit kr Kr 12 950 Meget forseggjort og elegant utformet hvitmalt furukiste med perlebord og utskårne profiler. Fåes også i hvitlasert utførelse. Ornamentert Kr 12 750 Hvitmalt furukiste med delikat utskåret dekor, polstret innvendig lokk og trehåndtak. Svært elegant utført innvendig og utvendig. Klassisk Kr 9 950 Elegant hvitmalt furukiste, en tidløs og tradisjonell modell. Et trygt valg. Gull- eller sølvhåndtak tilgjengelig, + kr 1500. Sort klassisk Kr 13 950. Tilgjengelig med sølvhåndtak + kr 1500. Egen farge Kr 14 900 Kisten males i den farge man selv velger. Denne modellen er i heltre furu, og har moderne, rene linjer. Eikefoliert Kr 8 450 Furukiste som er eikefoliert, utformingen er lik "klassisk". Enkel Kr 7 950 Enkel kiste i furu. Også tilgjengelig som hvitmalt, til samme pris. Muslimsk Kr 9 950 Hvitmalt furukiste med trehåndtak, samt grønt Hilal-symbol på lokket. Nøysom Kr 4900 Vår mest nøkterne modell. Kisten er laget av hvitmalte sponplater, og er uten svøp (dyne, pute osv.). Egner seg til gravferder uten seremoni.
- Musikkforslag | Bjørgvin Begravelsesbyrå
Musikkforslag Musikk er en viktig del av enhver gravferdsseremoni. Ingenting spiller på følelsene våre slik som musikk gjør. Man kan få fram gode minner, ettertanke, tristhet, glede, melankoli ... Det kan være fint å velge musikk som den avdøde var glad i, eller som du/dere som pårørende knytter til den avdøde. Musikkverdenen har et vell at stykker som på ulike vis kan passe til en gravferd. Seremonier i Den norske kirke inneholder vanligvis tre selvvalgte musikkstykker, og tre salmer, og alle disse skal på forhånd godkjennes av prest og/eller organist. Kun ett av disse selvvalgte musikkstykkene skal spilles av digitalt ved en kirkelig gravferdsseremoni. Ved seremonier i andre trossamfunn er det andre regler. Man kan velge å leie inn en eller flere sangere, samt instrumenter som for eksempel cello, fløyte eller trompet. Det vanligste er å leie inn en sanger. Organisten i kirken kan spille både på orgel og piano/flygel. Her har vi funnet fram et knippe musikkstykker som kan passe, eller være til inspirasjon. I hver spilleliste kan du rulle nedover. Klassisk Salmer Viser, ballader etc.
- Informasjon/priser | Bjørgvin Begravelsesbyrå
Informasjon og priser Informasjon og priser Midt oppe i alle de følelser man kjenner på når man mister noen, er det det dessverre noen håndgripelige fakta man må forholde seg til. Her har vi samlet mye informasjon som vi av erfaring vet at de etterlatte ofte spør om. Lurer du på noe, er du mer enn velkommen til å ringe oss eller sende oss en e-post. Informasjon og priser. Hos oss får du ingen prisoverraskelser. Etter å ha konferert med deg om ønsker og behov, får du en pris av oss. Dette er den samme prisen som kommer på regningen. Det kan være en trygghet i en allerede vanskelig tid. Priseksempler Prisliste Skikk og bruk Gravferdsstønad fra NAV Planlegge — samtale Kister, blomster etc. Dødsfall — hva gjør jeg nå? Sorg Kommende gravferder